NMBS: nieuw tarievensysteem eind 2025 : tot 60% duurder en zeer complex.
Volgens de NMBS wordt vanaf eind 2025 het reizen voor iedereen eenvoudiger, waarbij verre ritten tot 20% goedkoper worden dan vandaag.
In werkelijkheid wordt die verre rit voor wie geen 65 jaar is 60% duurder dan vandaag, zal je altijd minder korting krijgen dan er aangekondigd wordt, en komt er heel wat rekenwerk aan te pas, want de 'voordeelkaart' is niet altijd een voordeel.
Senioren verliezen het supergoedkope seniorenticket, maar kunnen met het nieuwe systeem goedkoper reizen in de spits én wanneer ze op een andere dag terugkeren dan de heenreis.
Volwassene (26-64 jaar)
In 't weekend tot 2025.
-50% met een maximum voor een heen-en terugreis met een weekenbiljet € 27,40. Voor lange afstanden was een Standard Multi interessanter (€ 10,50 enkele rit, 7/7 en eender wanneer geldig).
In 't weekend vanaf eind 2025.
Zonder voordeelkaart vermindert die korting naar -30%, met een maximum van €15,30 per enkele rit.
Mét voordeelkaart vermeerdert de korting naar -58% met een maximum van € 9,40 per enkele rit.
Vb. Reis je 1 keer van Oostende naar Namen en terug, zal je dat zonder voordeelkaart € 30,60 kosten, met voordeelkaart € 9,40 + 9,40 + 6,00 voor de voordeelkaart = € 24,80
De voordeelkaart is daarmee snel terug betaald, MAAR je moet al minstens 3x in een maand in 't weekend h/t reizen om evenveel of iets minder te betalen dan nu.
De korting zal altijd beduidend minder zijn dan die -58%.
Belangrijk voordeel:
-je kan van een ander station terugkeren (ook op een andere lijn), vb. van Brussel naar Lebbeke en terugkeren uit Aalst.
Of een enkele reis van Leuven naar Hasselt, fiets mee op de trein (fietstoeslag wordt in 't weekend € 3 ipv € 4) en terug naar huis fietsen.
Reis je maar 1 of een paar keer over relatief korte afstand, dan zal je sowieso meer dan nu betalen, en kan het met voordeelkaart duurder zijn dan zonder. Rekenwerk!
Vb. Reis je 1 keer h/t van Brusel naar Herzele (40 km), dan kost dat nu met een weekendticket € 9,60 (basisprijs € 16,20, dus werkelijke korting is -41%.
Met het nieuwe systeem zonder voordeelkaart betaal je € 12,40, de korting van -30% is dus in werkelijkheid -23%.
Met voordeelkaart vermindert dat naar € 8,00 (-51%, geen -58%), maar als je maar 1 keer in een maand reist moet je er € 6,00 van de voordeelkaart bijtellen, samen € 14,00, dus in werkelijkheid -14%.
Op weekdagen tot 2025.
Met de Standard Multi moest je nooit meer dan € 10,50 betalen voor een enkele rit = voordeel vanaf 60 km en -50% vanaf 120 km. Altijd geldig, ook in de spits.
Voor ritten tot 60 km was er geen korting, eventueel wel na 9 uur met een Discovery Ticket (-50%, o.a. voor Museumpashouders).
Op weekdagen vanaf eind 2025.
Zonder voordeelkaart nooit korting.
Met voordeelkaart -40% buiten de spits (je vertrekt na 9 uur, je terugkeer vangt niet aan tussen 16 en 17.59 uur). Da's dus een probleem, zeker in de winter, want dan kan je moeilijk je wandeling beëindigen na 18 uur.
Met de voordeelkaart is de maximumprijs lager: in de spits € 14,00, buiten de spits € 13,20.
Een lange verplaatsing wordt tussen 55 en 68% duurder dan met de huidige Standard Multi.
Vb 1. heen en terug van Brussel naar Pepinster (120 km) kostte tot nu € 20,40, dat wordt € 14 + 14 + 6 = € 34, of iets minder als je voordeelkaart meerdere keren die maand benut.
Zelfs al slaag je er in om buiten de spits te reizen, dan kost die rit nog € 32,40.
Een beetje minder als je dat meermaals per maand doet.
Vb 2. heen en terug van Brussel naar Herentals of van Gent naar Antwerpen (60 km).
Ook voor die afstand had je al enige korting met de Standard Multi (€ 20,40), na 9 u kostte dat heen en terug met een Discovery ticket € 13,20.
Met het nieuwe systeem in de spits geen enkele korting (= € 23,40), de voordeelkaart is hier waardeloos want korting blijft 0%.
Slaag je er in om zowel 's ochtends als 's avonds buiten de stits te vertrekken, dan geniet je mét voordeelkaart 40% korting en kost die rit je €15,20 + de prijs van de voordeelkaart, dus amper korting als je dat 1x in de maand doet, en je komt nooit aan 40% korting.
GLOBAAL: wie geen 65 jaar is
-wordt geweerd in de ochtend- én avondspits
-zal sowieso een stuk meer betalen dan nu op weekdagen en bij sporadische verplaatsingen in 't weekend
-de voordeelkaart is niet altijd een voordeel = rekenwerk!
Hiermee wil de NMBS 30% meer reizigers aantrekken.
Bereken concreet de prijs met deze excel-file. Kies onderaan het tabblad 26-64j. Kies 1 of meerdere ritten (keuze uit 10 afstanden, telkens 2 voorbeeldbestemmingen) en tijdstip: het systeem geeft je automatisch de huidige prijs, de toekomstige prijs zonder of met voordeelkaart, het werkelijk kortingspercentage en het verschil tussen de 3.
Senior 65+
In 't weekend en op weekdagen tot 2025.
Je kon zo ver reizen als je wil, en terug op dezelfde dag, voor € 8,50 (Senior ticket), mits op weekdagen na 9 uur te vertrekken.
Terugkeren op een andere dag, dan 2x Senior ticket.
Voor afstanden minder dan 35 km in 't weekend was een Weekend ticket -50% goedkoper.
Bij vertrek op weekdagen voor 9 uur was je aangewezen op een Standard Multi à € 10,20 per rit indien meer dan 60 km, voor kortere afstanden geen korting.
In 't weekend en op weekdagen eind 2025.
De NMBS verwelkomt senioren in de spits!
Zonder voordeelkaart: altijd -40% korting, met een maximum van € 13,20 per enkele rit.
Voor een verre verplaatsing heb je er alle belang bij om een voordeelkaart te kopen, want dan bedraagt de maximumprijs € 5,50.
1 verre rit heen en terug wordt duurder, nl. 5,50 + 5,50 + 4 = 15 euro (wat nog zeer schappelijk is), maar goedkoper als je op een andere dag terugkeert (blijft dan 15 euro). Zakt naar 12 à 13 euro als je de voordeelkaart meerdere keren in een maand gebruikt.
Korte trajecten lijken met een voordeelkaart goedkoper te worden met die -64% korting in 't weekend en op weekdagen buiten de spits, maar omdat er altijd een startprijs is, is dat beperkt.
Vb. 1x van Gent naar Aalst en terug (30 km) kost nu met een weekendbiljet € 7,60, met het nieuwe systeem à -40% korting is dat € 9,00 en met -64% korting € 7,00... maar daar moet je wel de prijs van de voordeelkaart bijtellen. Goed als je die meermaals in een maand gebruikt, niet nodig/nuttig als je maar 1x in die maand de trein neemt.
GLOBAAL VOOR 65+.
Afhankelijk van je reisgedrag zal je meer of minder dan nu betalen.
Reisde je nu enkel met Senior ticket, en keerde je altijd terug op dezelfde dag, dan betaal je met het nieuwe systeem meer, maar nog altijd schappelijk.
Het nieuwe systeem is goedkoper:
-bij verplaatsingen in de spits
-bij terugkeren op een andere dag
-als je op weekdagen verplaatsingen van -30 km maakt, ook zonder voordeelkaart
-korting blijft als je van een ander station op een andere lijn terugkeert.
Bereken concreet de prijs met deze excel-file. Kies onderaan het tabblad 65+. Kies 1 of meerdere ritten (keuze uit 10 afstanden, telkens 2 voorbeeldbestemmingen) en tijdstip: het systeem geeft je automatisch de huidige prijs, de toekomstige prijs zonder of met voordeelkaart, het werkelijk kortingspercentage en het verschil tussen de 3.
Vraag of opmerking? Mail naar hugo.marissens@schampavie.be