Schampavie

Avontuurlijk wandelen en fietsen in groep, een dag, een weekend of langer.

Openbaar vervoer.

Wij maken zoveel mogelijk gebruik van openbaar vervoer.
De tochten starten meestal aan een station of bushalte. Eindpunt op dezelfde plaats of elders waar openbaar vervoer is.
Ieder koopt zelf z'n ticket, behalve als er in de tochtaankondiging staat dat de tochtleider bv. zorgt voor een groepsticket voor een rit met De Lijn of de TEC.

Treinritten in België : welk biljet kopen?
(prijzen en voorwaarden van 2017)

Alle dagen, héél de dag geldig:
Railpass = 10 ritten - 12 maanden geldig. € 7,70 per rit. (pass 1 jaar geldig)
Go Pass 10 = 10 ritten - 12 maanden geldig. € 5,20 per rit voor wie geen 26 jaar is. (pass 1 jaar geldig)
Beide kan je alleen of met meerderen samen gebruiken.  
Go Pass 1 = 1 rit voor wie geen 26 jaar is (enkel online te koop): € 6,20 per rit.

Key Card voor korte verplaatsingen (tot 15-18km): € 22 voor 10 ritten, of € 2,20 per rit (kaart 6 maand geldig).
Daarmee kan je vb. van Leuven naar Tienen, Aarschot of Gastuche, van Brussel naar Waterloo, Tubize, Merchtem, Hofstade.... Om de stations te weten die je vanuit jouw vertrekstation met de Key Card kan bereiken, klik je hier .
(Pass en Card kan je alleen of met meerderen samen gebruiken).

Seniorenbiljet: vanaf 65 jaar. 6,00 euro voor een heen-en-terugreis, op weekdagen vanaf 9.00u, in weekends geen uurbeperking. In juli en augustus niet geldig in de meeste weekends.
 
Van vrijdagavond 19u01 tot zondagavond:
Weekendbiljet = 50% korting. Heen vrijdag na 19u, zaterdag en zondag heel de dag. Terug zaterdag of zondag.
Maximumprijs = € 23,00 of € 11,50 per rit. Verlengde geldigheid bij feestweekends.

Weekendbiljet is voordeliger dan Railpass tot 100km, nadien is Railpass voordeliger.

Weekendbiljet, heen naar station X, terug uit station Y, AFGESCHAFT!
Op 1 februari 2017 'vereenvoudigt' de NMBS zijn vervoersvoorwaarden.

ERG voor Schampavie is daarbij:
De biljetten met een 'alternatieve terugreis' worden afgeschaft
Deze mogelijkheid blijft wel behouden voor alle heen- en terugreizen met als bestemming de kuststations. De formule, die je de mogelijkheid bood om van station A naar station B te reizen om vervolgens naar station A terug te reizen vanuit station C, werd slechts weinig gebruikt. Voor de kuststations blijft deze alternatieve reisweg wel mogelijk.

Weinig gebruikt?
Hoe vaak hebben loketbedienden of treinbegeleiders beweerd dat dit niet kon, en foute (via-)biljetten aangesmeerd?
Hoe vaak hebben we zelf aan de loketbediende of treinbegeleider moeten uitleggen dat hij/zij eerst het soort biljet moest ingeven, en dan pas een ander terugreisstation kon kiezen?
4 jaar geleden klaagden we bij de NMBS omdat de mogelijkheid om zo'n biljet te kopen niet aanwezig was bij de automaten of online.
In oktober 2015 andermaal een klacht (zie brief), omdat bij aankoop op de trein de boordtoeslag van 7 euro werd aangerekend - samenvallend met de sluiting van tal van stations.
Dat weinig gebruiken werd 100% uitgelokt door de NMBS!

Voor Schampavie is dit ingrijpend.
vooral voor bestemmingen minder dan 100km van je vertrekstation.

Rondwandelingen: geen verschil - weekendbiljet nog bruikbaar. Als +100 km is Rail Pass voordeliger (76 euro voor 10 ritten, al dan niet met meerderen samen te gebruiken).

Eindpunt op eenzelfde spoorlijn, bij heenreis afstappen op een eerder station: kost misschien iets meer, maar weekendbiljet kopen kan nog (naar verste station). Als +100 km is Rail Pass voordeliger.

Eindpunt op een andere spoorlijn:
Als +100 km geen probleem met Rail Pass.
Tussen 55 en 100 km zal Rail Pass goedkoper zijn dan standaardbiljet, maar korting is beperkt (ong. 25% bij 70km, 40% bij 90km...)
Minder dan 55 km of eenmalige treinreis
-standaardbiljet à 100% kopen (prijsverdubbeling!)
-weekendbiljet heen en terug naar het startstation, en bij terugkeren apart standaardbiljet of Keycard tot station op de lijn van de heenreis?
-Of toch maar de auto nemen tot (nabij) start- of eindpunt, en beperkte verplaatsing met trein met standaardbiljet of Keycard (=verlies voor de NMBS).
In elk geval meer puzzelwerk

Grote Routepaden en Groene Haltes getroffen
Dit afschaffen is ook een slag in het gezicht van Grote Routepaden, die net een nieuwe Treinstapper gepubliceerd heeft met 8 wandelingen van station naar station langs GR-paden, en voor de bijna 50 Groene Halte-wandelingen, die ook gebaseerd zijn op starten aan halte X en eindigen aan halte Y.

Nu ja: openbaar vervoer promoten?