zondag 15 september 2019
Culturele wandeling voor rustige stappers (10 km) - Open monumentendag te Brussel
De tocht start in de grote hal van Brussel Centraal om 09:50. We verzamelen bovenaan de trappen ter hoogte van het grote bord van de uurregelingen.
Uitzonderlijk vallen dit jaar autoloze zondag (22 sept) en open monumentendag niet samen, maar op zondag is Brussel sowieso veel rustiger dan in de week en is een deel van het Brussels centrum altijd autovrij. We bezoeken al wandelend een aantal deelnemende projecten aan de Open monumentendag te Brussel.
Hieronder vind je al een lijst van bezienswaardigheden, waar we zeker langs gaan. We eindigen met de bezoeken tussen 17u en 18 u.
BRUSSELS PARLEMENT
Het 12.000 m2 grote Parlement van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest huisvestte vroeger de Provincieraad van Brabant en de provinciale diensten.
Men komt binnen langs een vleugel in Beaux-Arts-stijl naar ontwerp van architect G. Hano. De salons van het achterste gedeelte, in het vroegere hotel de Limminghe dat destijds de residentie was van de ambassadeur van Engeland en de apostolische nuntius, worden
gebruikt voor officiële evenementen van het Brusselse parlementaire en culturele leven.
Er hangen heel wat schilderijen van gekende plaatsen in Brussel, zoals De Naamse Poort van Pierre Thevenet, De Zuidkermis van Armand Massonet en De SintMichiel-en-Sint-Goedelekathedraal van Raphaël Dubois
Hedendaagse werken verfraaien de commissiezalen waar de parlementsleden vergaderen.
HET KLEIN KASTEELTJE EN ZIJN FRESCO VAN DE MENSHEID
Het Klein Kasteeltje, een voormalige legerkazerne gebouwd tussen 1848 en 1852 in neo-Tudorstijl, diende als gevangenis tijdens de Tweede Wereldoorlog en nadien als rekruterings- en selectiecentrum voor het leger. In 1986 kreeg het een nieuwe bestemming als opvangcentrum voor politieke vluchtelingen.Tijdens zijn verblijf als asielzoeker in het Klein Kasteeltje in de eerste jaren van deze eeuw, realiseerde de Peruviaanse schilder Domingo Huaman Penaloza er een meesterwerk dat vandaag bedreigd wordt: het Fresco van de Mensheid. Hij werkte bijna vijf jaar aan dit expressieve en kleurrijke werk.
Het heeft een oppervlakte van 1.200 m2 en beslaat een volledig trappenhuis over drie verdiepingen. De kunstenaar heeft er de grote gebeurtenissen van de mensheid op afgebeeld, het vele onrecht in de wereld en de hoop op meer menselijkheid .
De ontdekking van dit werk zal ongetwijfeld een ontroerende indruk maken op de bezoekers.
VAN ELDORADO TOT UGC De Brouckère, van kunst tot pellicule
De bioscoop heeft altijd een vooraanstaande plaats bekleed in de stad en de Brusselaars leken bijzonder ontvankelijk voor deze kunst. Het stadscentrum was het trefpunt bij uitstek voor alle filmliefhebbers. De Eldorado, in 1992 omgedoopt tot UGC De Brouckère, is al bijna 90 jaar een niet te missen plek voor wie de nieuwste films wil zien.
De indrukwekkende Grand Eldorado-zaal in art-decostijl geïnspireerd door de Afrikaanse fauna en flora, de fresco´s waaronder die van Guy Peellaert (ontwerper van affiches en platenhoezen voor rockgroepen) die tot de geschiedenis van de bioscoop behoren en de projectiecabine maken deel uit van een bijzondere architectuur die nog een extra dimensie krijgt door de glitter eigen aan de film en haar sterren die ons telkens opnieuw laten dromen.
Deze tentoonstelling en het wandelparcours in de bioscoop zullen u laten zien dat dit bioscoopcomplex resoluut de stap naar de 21ste eeuw heeft gezet zonder dat zijn decors aan schittering hebben ingeboet.
ATELIERS VAN DE MUNT
Sinds zijn oprichting in 1700 is de Muntschouwburg uitgegroeid tot een van de belangrijkste operahuizen van Europa, gelegen in het historische centrum van Brussel en welbekend
bij alle liefhebbers van concerten, recitals, dans en natuurlijk ook opera. Het is ook een van de laatste culturele instellingen die het merendeel van de
op de scène gebruikte attributen nog in haar eigen ateliers vervaardigt, waarbij nieuwe technieken gepaard gaan met ambachtelijk vakmanschap.
Met dat doel verwierf de Munt in 1998 het neoclassicistische gebouw aan de Leopoldstraat 23 waar, op een oppervlakte van 20.000 m², naast meerdere repetitiezalen ook de ateliers gevestigd zijn. Hier krijgt alles wat voor de producties van de Muntschouwburg nodig is tot in de kleinste details vorm:
schrijnwerk en smeedwerk, beeldhouwwerk en accessoires, schilderwerk en tapijten en vanzelfsprekend ook de kostuum.
HET GOUDBLOMMEKE IN PAPIER
Het Goudblommeke in Papier was destijds het trefpunt van de Brusselse surrealisten. René Magritte, Marcel Mariën, Marcel Lecomte, Louis Scutenaire, Edouard Mesens,
Paul Collinet, Irène Hamoir en Marc Eemans vertoefden hier graag.
Later hadden leden van de Cobrabeweging hier hun vaste stek, onder wie Wout Hoeboer, Christian Dotremont, Hugo Claus, Louis-Paul Boon, Jan Walravens, Simon Vinkenoog en
zelfs Jean Dubuffet. Dit bescheiden rijhuis van twee traveeën, dat teruggaat tot de 17de eeuw en in 1830 verbouwd werd door architect H.L.F. Partoes, had nochtans oorspronkelijk geen artistieke roeping. Het werd immers bewoond door de Zusters van Liefde van Sint-Vincentius-a-Paolo die zich hier in 1843 vestigden, zoals een polychrome gedenkplaat op de gevel vermeldde.
Het was pas in het midden van de 20ste eeuw dat het huis nieuwe eigenaars kreeg. Geert Van Bruaene opende er in 1944 zijn befaamde café. Na de sluiting in 2006 werden de gevel en de drie lokalen op de benedenverdieping, met inbegrip
van het meubilair en de interieurdecoratie, door het Brussels Gewest beschermd om het voortbestaan ervan te verzekeren. Alle tekeningen, collages, aforismen en ongewone voorwerpen aan de muren zijn hierdoor bewaard gebleven en maken nog steeds de unieke charme uit van het intussen weer heropende Goudblommeke in Papier.
VLAAMS PARLEMENT
Het Vlaams Parlement is gevestigd in twee gebouwen die via een tunnel met elkaar verbonden zijn. In het Vlaams Parlementsgebouw vinden sinds maart 1996 alle vergaderingen en officiële ontvangsten plaats.
Het gebouw werd opgetrokken in 1905 als Hôtel des Postes et de la Marinenaar een ontwerp van Joseph Benoit. In 1987 werd het door de Vlaamse Raad aangekocht en grondig verbouwd. Het Huis van de Vlaamse Volksvertegenwoordigers is sinds 11 juli 2002 het administratief centrum van het Vlaams Parlement.
In dit gebouw doet de indrukwekkende lokettenzaal dienst als bezoekerscentrum met balie, eetcafé en digitaal- interactieve tentoonstelling over de werking en de geschiedenis van het Vlaams Parlement. Ook in de periode van de Dienst der Postcheques fungeerde deze lokettenzaal al als onthaalruimte voor de bezoekers. Het ontwerp van Victor
Bourgeois is een mooi voorbeeld van de nieuwe zakelijkheid uit de jaren 1930-1940. Het gebouw behoort tot het beschermd onroerend erfgoed van het Brussels Hoofdstedelijke Gewest.
In beide gebouwen zijn de gangen, ontvangstzalen, commissiezalen en kantoren opgeluisterd met werken van gerenommeerde kunstenaars als Guillaume Bijl, Fred Eerdekens, Jozef Legrand, Joaquim Pereira Eires, Panamarenko, Roger Raveel, Liliane Vertessen, Pjeroo Roobjee, Berlinde De Bruyckere en vele anderen.
BIOSCOOPGALERIES
Architect Paul Bonduelle kreeg in 1939 van de gebroeders Oswald en Robert Putzeys de opdracht een bioscoop te bouwen in het hart van de Koninklijke Sint-Hubertusgalerijen. Om de ingang zo harmonisch mogelijk te integreren in het complex ontwierp hij een cirkelvormige draaideur die enkele meter inspringt ten opzicht van
de arcaden. Het interieur kreeg een rustieke Provençaalse uitstraling die sommigen toeschrijven aan het succes van de filmtrilogie van Marcel Pagnol. De bioscoop Galeries, een van de mooiste filmzalen van Brussel, brengt een gevarieerd, hoogstaand en veeleisend programma, gaande van de nieuwste releases van kunst- en avant-gardefilms tot retrospectieves van de grootste onafhankelijke regisseurs. Deze art cinema en tentoonstellingsruimte van 1.000 m2 verkent de beeldcultuur in al zijn vormen: film,
animatie, visuele kunst, webcultuur, enz. Allerhande evenementen, gaande van tentoonstellingen, festivals en avant-premères tot retrospectieves doorbreken de gewone programmatie. De bioscoop organiseert ook workshops voor jongeren en filmnamiddagen voor scholen.
FACULTATIEF : BEURSSCHOUWBURG
Het gebouw waarin vandaag de Beursschouwburg gevestigd is, werd in 1886 in eclectische stijl opgetrokken. Het was aanvankelijk een brasserie met biljartzaal en feestzaal. Die laatste werd in 1947 omgevormd tot schouwburgzaal in Italiaanse stijl door Jacques Cuisinier, een veelzijdig architect die zowel woningen in Lodewijk XVI-stijl als functionalistische en modernistische complexen zoals de Rogiertoren en het Brusiliagebouw
op zijn naam heeft staan. Vlak na de Tweede Wereldoorlog nam het toenmalige Théâtre de la Boursezijn intrek in het gebouw. De Beursschouwburg, die pas in 1965 in het gebouw kwam, bouwde haar reputatie op met een programmatie van avant-gardistische plastische kunsten, free jazz en geïmproviseerde en experimentele muziek. Een korte wandeling in het
gebouw drukt je meteen met de neus op de feiten: dit is een schouwburg met theaterzaal, grote gangen, holle trappen, en een veelheid aan nooduitgangen. Een uitdaging en een opportuniteit om beeldende kunst te tonen binnen de bijzondere muren van Beursschouwburg.