Schampavie

Avontuurlijk wandelen en fietsen in groep, een dag, een weekend of langer.

Ongelooflijk, maar waar.

Wist je dat er in Zaventem elke dag 64 vluchten van/naar bestemmingen zijn die sneller te bereiken zijn met de trein?
Bij elke vluchtduur moet je minstens 2.30u bijtellen om in te checken, de lange terminals door te wandelen, van en naar het stadcentrum te reizen, ... Minstens 3.00u als je ook nog ingecheckte bagage hebt. O.a. volgende onzinnige vluchten bestaan - dagelijks! - Ernaast de snellere treinalternatieven
Brussel - Parijs : 3 per dag 0.55u. Trein = 1.20u
Brussel-Amsterdam : 5 per dag 0.55u. Trein = 1.50u
Brussel - Londen : 8 per dag 1:15u. Trein 1.52u
Brussel - Frankfurt : 10 per dag 1.00u. Trein = 3.00u
Brussel - Lyon : 6 per dag 1.25u. Trein = 3.23 tot 3.43u.
Schaf deze af, en je hebt al 32 x 2 = 64 vluchten x 365 dagen = 23.725 keer geluidshinder uitgespaard.

Vlieg 1500 km, en het wordt goedkoper dan als je maar 300km vliegt.
Eigenlijk maar goed, want vliegen voor 300km is absurd, maar KLM, Swiss... bieden wel vluchten aan van Brussel naar Frankfurt, met een tussenstop in Amsterdam, Zurich of zelfs Wenen: zoek maar eens op www.google.be/flights.

Zaventem wil groeien van 23 naar 40 miljoen passagiers met minder vliegtuigen.
Dat wordt beweerd op www.brusselsairport2040.be. Dus allemaal vliegtuigen met 350 zitplaatsen en sneller instappen, sneller bagage inladen, ...
De luchthaven zal in 2040 60.000 mensen extra een job geven, direct of indirect, en die zullen vlotter te plaatse geraken.
94 vliegbewegingen per uur ipv 73, maar de omwonenden zullen dat minder horen, want de vliegtuigen worden stiller (?).
Klinkt zeer geloofwaardig (??).

Brussels Airport is deel van de mobiliteitsoplossing in de regio, ideaal om over te stappen van trein naar bus. Intermodale hub
Op deze geweldige pagina lees je:
Zaventem Dat klopt, maar ENKEL voor houders van een abonnement, Campus of Haftijds abonnement, leden van Kamer en Senaat, .... Anderen betalen 5,25 euro DIABOLOTOESLAG per keer dat ze het treinstation in- of uitstappen.

Ongekende (want ONBESTAANDE) fietsverbindingen.
Op de mobiliteitspagina leren we dat we VANDAAG van Diegem naar Zaventem in minder dan 15 minuten kunnen fietsen via een afgescherm fietspad en rustige wegen naar Brussels Airport. En: via een afgescheiden fietspad is het 20 minuten van Brussel-Centrum naar de luchthaven.

De waarheid is dat dit 'afgeschermd fietspad' een smalle strook is van geen 500m lang, dat afgescheiden fietspad 3km verderop ligt, en tussenin o.a. de Brussel ring ligt, waar misschien binnen 3 - 4 jaar een fietsersbrug zal liggen.
Hopelijk geen fietsersbrug zoals over de E19 tussen Vilvoorde en Brucargo, die DOODLOOPT aan de Haachtsesteenweg (4-vaksweg met middenberm). Wil je aan de overkant geraken, waar 1000en mensen werken, dan moet je 2km richting Haacht rijden, daar oversteken en dan terugrijden.

Zou er geen enkele politicus zijn die durft zeggen: Zaventem moet niet groeien, er moeten geen miljoenen passagiers bij komen, want de lasten zijn te groot en de verkeerschaos rond Zaventem is al groot genoeg.

Hugo.

Ik vlieg ook wel, maar enkel voor meer dan 1200 km (of iets minder als trein echt geen goed alternatief is) / minstens 7 dagen weg, gewoonlijk meer, en ga vaak dichter bij huis met vakantie.