langs trage wegen

Dagstaptochten van station naar station, overwegend over onverharde wegen en paden.

Start Ontstaan Praktisch Copyright - verantwoordelijkheid

Originele dagetappes van 24 tot 28km voor sportieve wandelaars.

Origineel: deze routes volgen geen bestaande bewegwijzerde of beschreven route.

Deze etappes komen deels door gemeenten en landschappelijk mooie gebieden waar er geen GR-paden lopen.
Waar die er wel zijn, maken we andere keuzes indien deze even waardig zijn, mogelijk beter of gewoon anders. Soms volgen we langer GR-paden waar die echt de allermooiste paden hebben uitgezocht en/of er weinig alternatieven zijn.

We komen wandelknooppunten tegen, tekens van tal van lokale wandelpaden of mountainbikeroutes en volgen tal van paden zonder enige bewegwijzering, al dan niet met naambord.

't Kan stevig bergop/bergaf gaan, soms zeer steile paden of paden die begaanbaar zijn maar weinig onderhouden of dringend een maaibeurt nodig net als jij er langs komt. Soms zeer smalle paden, zeer drassige, modderige paden... kortom: stevige waterdichte wandelschoenen zijn noodzakelijk.
Omdat vanaf april netels en bramen zeer snel kunnen opschieten en niet alle paden (tijdig) onderhouden worden, is ook bij zomers weer toch een lange broek aan te raden. Misschien steek je zelfs een snoeischaar in je rugzak(je)?

Deze etappes zijn niet geschikt voor mountainbikes: sommige paden zijn door de steilte, poortjes, overstapjes, doortocht door weiden... alleen maar geschikt voor wie te voet onderweg is, heel wat zijn ook expliciet verboden voor fietsen/mountainbikes.

Enkele kilometers korter is meestal mogelijk.
Bij bijna elke etappe zijn 1 of meerdere mogelijkheden aangegeven om deze enkele kilometers korter te maken. Wat dan wegvalt is meestal wel een zeer mooi ommetje.

Soms zullen begin- en eindpunt in vogelvlucht nog geen 10km van elkaar liggen, andere keren is het eerder in rechte lijn.

Minimaal 65% (onverharde) trage wegen.
Bij elke etappe staat een schatting van het percentage trage wegen, variëeert tussen 65 en 86 %.
Trage wegen zijn alle wegen en paden, die hoofdzakelijk bestemd zijn voor niet-gemotoriseerd verkeer.
Voor 'ons' percentage nemen we:
-alle paden, te smal voor auto's, ongeacht de ondergrond: gras, aarde, stenen, rotsen, kiezel, dolomiet, tegels, asfalt, ...
-voor alle wegen van 2,5m of breder, enkel onderharde of half verharde. Een geasfalteerde fietssnelweg van 4m breed, een betonnen jaagpad of ruilverkavelingsweg (als we die al eens even zouden benutten), waar auto's verboden zijn, tellen we hier niet als trage wegen: aangenaam voor fietsers, minder voor wandelaars.

Elke etappe gaat verder waar de vorige eindigde, aan een treinhalte (soms bushalte).

De trein.
Stippel je treinreis uit op Belgiantrain.
Elk begin- en eindpunt is 7d/7 bereikbaar met de trein. In de week meestal 1 of 2 treinen per uur, in het weekend zal dit zeker bezuiden Samber en Maas vaak maar om de 2 uur zijn.
Voor verdere verplaatsingen is vaak de Standard Multi het meest aangewezen. Daarmee kost een rit naar eender waar 10,20 euro (of 9,90 euro in de NMBS-app) (prijs in 2024), kan je 7d/7 gebruiken, ook voor 9u, en kan je probleemloos uit een ander station op een andere spoorlijn terugkeren.

Bussen De Lijn.
In Vlaanderen beginnen/eindigen enkele etappes aan een bushalte van De Lijn, die ook 7d/7 bereikbaar zijn.
Voor meerdere ritten ben je best af met een 10-rittenkaart, gekocht aan een automaat (17 euro in 2024): die kaart is immers 3 jaar geldig en je kan binnen de 60 minuten overstappen op een andere bus en je rit verder uitrijden. Een 10-rittenkaart via de app is maar 1 jaar geldig en de rit, inclusief eventuele overstap, mag maximaal 60 minuten duren - nadien moet je een 2e rit betalen (zelfs al staat die bus vast in een file).
Voor een eenmalige rit betaal je best contactloos met je bankkaart of creditkaart (2,50 euro/rit) Je kan binnen de 60 minuten overstappen op een andere bus en je rit verder uitrijden. Via de app kost het ook 2,50 euro, maar rittijd beperkt tot 60 minuten.

Bussen van le TEC.
In Wallonië beginnen/eindigen enkele etappes (van de F- en G-etappes) aan een bushalte van le TEC, die ook 7d/7 bereikbaar zijn.
Le TEC hanteert 3 prijzen: Next (1 of 2 zones 2,10 euro), Horizon (3 of meer zones, tot 90 minuten, 3 euro) en Express (5 euro). Sinds kort kan je die tickets voor 1 rit kopen via de app van de TEC.
Met een toeslag kan het ook nog bij de chauffeur, met cash geld (munststukken of briefje van 5 of 10 euro). Bankkaart of kredietkaart kan (nog) niet.

Als je meermaals die TEC-bussen gebruikt, is het handigst een papieren Multiflex te kopen (14,10 euro, goed voor 12x Next, 6x Horizon, 4x Express of een combinatie van die 3) in een Espace TEC, vb. voor de G-etappes bezuiden Charleroi-Namen in de nieuwe Espace TEC op 50 meter ten NW van de hoofdingang van treinstation Charleroi-Central (niet op zondag).

Sinds 2020 bouwt de TEC een netwerk van Lignes Express uit - soms ter vervanging van 'gewone' lijnen. Deze hebben maar een beperkt aantal haltes, kunnen over lange afstand gaan (vb. van Luik via Bastogne tot Aarlen via snelweg en expresweg), soms eerder korte ritten, maar allen met een eenheidsprijs van 5 euro/rit (6 euro op de bus), 8 euro voor 1 dag (10 euro op de bus), 3,53 euro/rit met een Multiflex


Met Google Maps vlot je verbinding vinden.
Google Maps vindt zeer vlot alle mogelijke openbaar vervoerverbindingen naar/van je bestemming, via het 'route'-symbool links en dan het trein-symbool boven. Niet blindelings te volgen - combineert soms onnodig veel vervoersmodi, waarmee je misschien 3 verschillende tickets zou moeten kopen, en overrstaptijd is niet altijd haalbaar.
Maar helpt om zeer snel busnummers te vinden, je ziet meteen op kaart hoe die bus rijdt en je ontdekt mogelijk een vlotte verbinding waar je niet zo direct aan dacht.

Met auto naar start- of eindpunt?
Indien begin- en eindpunt op dezelfde spoorlijn, dan is een treinrit voor of na de tocht vaak maar 10-15 minuten. Indien op andere spoorlijn, kan er soms een grote omweg met 1-2 overstappen nodig zijn.

Best starten voor 10u, picknick en drank mee.
Zonder rustpauzes heb je 5 tot 6,5 uur nodig per dagetappe.
Er zijn veel etappes zonder café, restaurant of bevoorrading onderweg.



Hou rekening met de jacht!
Zeker in Wallonië zijn een aantal etappes door bossen niet mogelijk wanneer er gejaagd wordt.
De Waalse overheid heeft een informatieve kaart Accessibilité des territoires de chasse. Hier krijg je in 1 oogopslag de gebieden in 't rood te zien die op de gekozen datum niet toegankelijk zijn wegens jacht. Vooral in het weekend kleurt er veel rood.

Of dit 100 % betrouwbaar is zal de praktijk moeten uitwijzen. Het is de info zoals die bij de gemeentelijke administraties is doorgegeven door de jachtverenigingen. Info wordt in het jachtseizoen en een eind voordien dagelijks bijgewerkt.

De rode verbodsborden te plekke moeten prioritair gerespecteerd worden.

Voor je vertrekt: etappe overzetten op smartphone/GPS.
Op je laptop of PC:
(op smartphone heeft Afstandmeten.nl een aantal functies niet).
Bij de praktische info van elke etappe staat een link naar het traject in detail op www.afstandmeten.nl, vb. etappe A01.. Daar zie je standaard de etappe op Openstreetmap. Linksboven nog net in de kaart kan je van kaartlaag wisselen: o.a. Satelliet, OpenTopo, NGI en OpenWalk, een handige overlay met GR-paden en vele lokale paden.
Rechts kan je o.a. bij Acties route het hoogteprofiel bekomen.

Om er mee op stap te gaan dien je de route(s) te exporteren naar GPX, hiervoor kies je linksboven 'Export'. Vervolgens 'Exporteer naar GPX. Een gpx-bestandje wordt opgeslagen in vb. je downloadmap.

Om dat gpx-bestand op je smartphone-app te krijgen, dat zal verschillen naargelang welke app je gebruikt en of je werkt met Android of I-phone.
Ik werk met 0smAnd op een Android-smartphone.
Heeft een gratis versie, wil je kaarten van meerdere landen/regio's en/of hoogtelijnen, dan is een jaarabonnement van 9,99 euro (OsmAnd Maps+) of een eenmalige aankoop van 24,99 euro nodig.

Sterke punten van Osmand zijn o.a. dat je
- zelf heel wat al dan niet kan tonen, vb. fietsknooppunten- en/of wandelknooppuntennetwerken, GR-paden, openbaar vervoerhaltes, ...
- zelf kleuren en dekkingsgraad kan instellen van jouw tracks, de netwerken, ... zodat je de ondergrond blijft zien
- kan kiezen uit meerdere kaartsoorten, met meer of minder contrast, meer of minder details, zelfs de dikte en de kleur van de hoogtelijnen kan je kiezen!
Een eigen handleiding voor Osmand vind je hier.

Anderen zijn fan van www.locusmap.app.

Meerdaags op tocht?
Een zoekopdracht 'Accommodatie gemeentenaam' in Google Maps zal vaak een geschikt verblijf opleveren nabij je eindhalte.
Of combineer één verblijf voor meerdere nachten met een korte verplaatsing 's ochtends en 's avonds met de trein.
vb. Namen is een goede uitvalsbasis om met dagrugzak de etappes A06+A07+A08 te volgen,
Leuven voor de etappes B04+B05+B06,
langs de Ourthe kan je etappes A12+A13+A14+A15+A16 volgen met telkens een korte verplaatsing per trein als je vb. logeert nabij de treinhalte van Bomal, Hamoir, Poulseur.

Start Ontstaan Praktisch Copyright - verantwoordelijkheid